Stanice pro pomalé plnění

Plnění aut zemním plynem se provádí přímo pomocí kompresoru, přičemž může být tankováno několik vozidel současně. Plnění probíhá zpravidla několik hodin v době, kdy vozidlo není v provozu – v nočních hodinách nebo v přestávkách jízdy.

V praxi se setkáváme s řadou názvů zařízení pro pomalé plnění, oficiální mezinárodní název je VRA – Vehicle Refuelling Appliance (zařízení / přístroj / pro plnění vozidel). Často je také používán název FuelMaker, odvozený od kanadského výrobce s dominantním postavením na trhu. V češtině použití tohoto zařízení nejlépe vystihuje pojmenování „domácí plnička plynu“.

Norma definuje pomaluplnící zařízení jako přístroj, jehož hlavní součástí je kompresor zemního plynu a který zároveň nezahrnuje zásobník plynu. Zařízení je limitováno maximálním výkonem 20 m3/hod, maximálním plnícím tlakem 26 MPa a maximální skladovací kapacitou plynu 0,5 m3.

Schéma pomaluplnící stanice

Výhody a nevýhody pomaloplnících stanic

Výhody

  1. Instalace
    -  jednoduchá, zařízení lze instalovat všude, kde je zaveden plyn a elektřina
    -  snadné přemístění v případě potřeby
    -  rychlá doba výstavby
     
  2. Snadná obsluha
    -  před plněním nasazení hadice na plnící ventil vozidla a stisknutí tlačítka START
    -  po ukončení plnění odpojení hadice
    -  minimum servisních požadavků
     
  3. Plně automatizovaný provoz
    -  plnění vozidla probíhá plně automaticky, při dosažení maximálního přípustného tlaku se zařízení automaticky vypne
    -  elektronický systém diagnostikuje provoz zařízení – vstupní a výstupní tlak, okolní teplotu, provozní hodiny …
    - kompenzace maximálního plnícího tlaku v závislosti na venkovní teplotě
  4. Ekonomika
    -  nižší cena pohonné hmoty, její výše závisí na ceně zemního plynu a elektřiny v místě plnění
  5. Bezpečnost
    -  automatické přerušení plnění při úniku plynu nebo porušení plnící hadice
  6. Nízká hlučnost
     
  7. Nezávislost
    -  na infrastruktuře veřejných stanic zemního plynu
    -  na čerpacích stanicích klasických pohonných hmot
    -  „Každý den vyjíždím s plnou nádrží“

Nevýhody

  1. Pořizovací cena

Pomaluplnící zařízení jsou vhodná především pro osobní a lehké nákladní automobily, které parkují na stálém místě a nejezdí nepřetržitě. V Kanadě a USA jsou využívána i pro některá speciální vozidla – vysokozdvižné vozíky nebo rolby ledu na zimních stadionech.
 
Jedna malá čerpací stanice plynu umožňuje běžně plnit 1 až 2 vozidla, v případě optimálního harmonogramu plnění i 4 až 6. Optimální počet vozidel záleží na jejich konkrétních projezdech a z toho plynoucích požadavků na četnost plnění.
 
Společnosti s velkým počtem vozidel na zemní plyn např. pošty, zásobovací firmy, plynárenské společnosti používají ve svých areálech až desítky malých čerpacích stanic na zemní plyn.
 
FuelMaker je možné doplnit o tlakové zásobníky plynu a výdejní stojan, což umožní rychlé plnění. U této varianty je počet vozidel omezen kapacitou zásobníků a dobou potřebnou k jejich doplnění. Tato varianta je proto vhodná v začátcích plynofikace dopravy, kdy počet vozidel na zemní plyn je nízký a nevyplácí se zatím stavět rychloplnící stanici.

Malé, pomaluplnící stanice zemního plynu jsou v některých případech vhodnějším řešením než velké rychloplnící stanice. Mají výhodu v rychlé době pořízení, mohou být instalovány všude tam, kde je zaveden zemní plyn a jejich velikost lze dimenzovat s ohledem na optimální ekonomiku. Pro řadu podnikatelů nebo firem mohou být zároveň s převodem vozového parku na zemní plyn ekonomicky zajímavým projektem.

FuelMaker

FuelMaker - detail

mini-FuelMaker

CNG parkoviště

Doplňování plynu

CNG auto

INTERAKTIVNÍ MAPA

VÝROBCI CNG STANIC

SLOVNÍK POJMŮ