Na dovolenou jedině s CNG

- Petr Müller

Dovolená v Chorvatsku je pro nás už taková každoroční tradice, říká Petr Müller. V letošním roce jsme se ale rozhodli pro netradiční destinaci a prozkoumali jsme země Balkánu. Našimi hlavními cíli bylo Bulharsko, Řecko, Makedonie a Bosna a Hercegovina.

Abychom byli v cestování flexibilní a zároveň i ušetřili na palivu, vyrazili jsme autem Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC.

Nejvíce nás z celé cesty uchvátila Makedonie, především hlavní město Skopje s nádhernou architekturou a levným dobrým jídlem. Ze Skopje jsme podnikali výlety do nedalekého horského kaňonu Matka, kde jsme viděli krasovou jeskyni, prošli se po horách, projeli po řece a slezli pár skal. Na mnohá doporučení jsme v Makedonii navštívili ještě město Ohrid a při koupání v Ohridském jezeru jsme zajížďky opravdu nelitovali. Kilogram CNG v přepočtu na české Kč vyšel na 16 Kč, což je v Makedonii příjemný bonus.

Celkem jsme absolvovali přes 20 tankování CNG. Jednotlivé CNG stanice jsme vyhledávali pomocí praktického plánovače na stránkách gibgas.de, respektive pomocí mobilní aplikace v telefonu. Aplikace funguje jako běžná navigace, ale navíc podél zvolené trasy vyhledává nejbližší CNG stanice. Podle zobrazených podrobností o dojezdové vzdálenosti, zajížďce ze zvolené trasy, ceně CNG, otevírací době a dalších, si vybíráte, kde doplníte palivo. Tankování po každých cca 250 km přirozeně vybízelo ke krátké přestávce a vystřídání řidičů při delších přejezdech. Dvakrát nás bohužel aplikace v Makedonii zavedla na stanici, kde CNG neměli. Také jsme naopak našli několik malých plnicích stanic, které aplikace neznala.

Hledání CNG stanic pro nás bylo zpestřením cesty, takový lehký "geocaching", ale navigace nás nakonec dovedla vždy spolehlivě na místo. Někdy jsou plničky na velkých benzinových stanicích, někdy však přijedete do zapadlé ulice na nějaký dvorek. Pokud je stojan vybaven jinou koncovkou, než naší NGV1, obsluha má vždy k dispozici redukci. Navíc, kromě Rakouska, je v uvedených státech běžné, že auto tankuje obsluha, takže si s technickou stránkou tankování nemusíte dělat starosti.

Všechny stanice nemají otevřeno nonstop, ale nikdy se při cestování přes noc nestalo, že bychom měli problém s dojezdem kvůli zavřeným stanicím. Co se týká plateb, v Čechách běžně platím pouze CNG kartou od innogy, tu ale v zahraničí neakceptují. V Rakousku ještě znají UTA kartu, kterou jsem několikrát platil, ale na jih od Rakouska už byla i ta nepoužitelná. Většinou jsme tedy platili platební kartou MasterCard, s níž problém nebyl téměř nikde. Jen asi ve třech případech jsme museli sáhnout do peněženky pro eura.

Co se týká ekonomiky, vyhodnocoval jsem jen úsporu palivových nákladů. Náklady na dálniční známky a mýta jsou stejné, ať jedete na CNG nebo na jiné palivo. V Rakousku, Maďarsku, Srbsku a Řecku jsou ceny CNG podobné, jako u nás. V Makedonii je cena CNG kolem 16 Kč/kg, v Bulharsku 18 Kč/kg, v Srbsku 21 Kč/kg. Při celkově najetých 4 200 km a průměrné spotřebě 3,8 kg/100 km, jsme tak za palivo utratili 3 600 korun, průměrné palivové náklady tak činily jen 0,86 Kč/km.

Dříve jsme jezdili na dovolené naftovým VW bora 1,9 TDi s průměrnou spotřebou 5,5 l/100 km, náklady na tuto cestu by při současných cenách nafty v Evropě byly zhruba 7 000 Kč, průměrné palivové náklady by tedy byly cca 1,67 Kč/km.

S CNG jsme tak na dovolené uspořili přibližně 3 400 korun.

CNG auto